skip to Main Content
Rapport Från Amsterdam

Rapport från Amsterdam

Nu är det redan tre veckor sedan vi kom hem från vår studieresa i Amsterdam, men vi håller fortfarande på att sortera alla intryck från denna arkitektoniskt variationsrika stad. I Amsterdam märktes det att steget mellan idé och verklighet kortare än i Sverige, något vi blev väldigt inspirerade av. Vår studieresegrupp hade satt ihop ett fantastiskt program med något för alla Radarianer: museum, parker, bostadshus, offentliga rum, cykling och stränder. Följ med!

Torsdag – staden från cykelsadeln

På torsdagen fanns det ingen tid att vara trött, trots att väckarklockorna ringt redan vid fyratiden. Vårt första stopp var på stadsmuseet. Där fick vi veta mer om stadens utveckling i både dåtid och nutid. En guide berättade bland annat om hur arbetet med och mot vattnet gått till under århundradena: hur nederländare tömt sjöar med väderkvarnar, och att fyrtio män åt gången behövdes för att banka ner de pålar som sedan skulle bära nya öar. Och att många av pålarna är gjorda av trä från Sverige!

Under lunchen fick vi lyssna på Jan Heeren och Maurits de Hoog från stadsbyggnadskontoret. De berättade om stadsplanering i politik och praktik samt om Amsterdams motsvarighet till Slottsskogen – Bos.

På eftermiddagen var det dags för en av resans absoluta höjdpunkter: en guidad cykeltur. Under två timmar trampade vi oss mellan höga kontorshus och små loppisar i baracker, över kanaler, genom parker och förbi OS-stadion från 1928.

Det var cykelinnovationsbyrån Cyclespace som höll i guidningen, och i samband med den fick vi också höra om cyklingen i Amsterdam och om deras arbete med cykelstrategier för kommuner.

Många av oss cyklar ofta och gärna hemma i Göteborg, men vi slogs av hur mycket enklare och behagligare det var att göra det Amsterdam. Det berodde inte bara på bristen av uppförsbackar, utan framförallt på att cykeln här är det prioriterade färdmedlet. Cykelvägarna är i många fall tvåriktade och skilda från bilvägarna. De är dessutom ofta belagda med röd asfalt vilket gör dem enkla att se och följa.

I Amsterdam går parkeringsavgifter rakt in i infrastrukturskassan, och tack vare att cykeln är ett prioriterat transportmedel läggs varje år mycket pengar på att förbättra cykelvägarna med nya broar och liknande.

Fredag – en rask resa till Rotterdam

På fredagen snörade vi på oss promenadskorna och bytte huvudstaden Amsterdam mot hamnstaden Rotterdam. Väl där möttes vi upp av arkitekter från Mei Architects som tog med oss på en tur bland några av sina projekt i hamnområdet.

Med en minst sagt spektakulär utsikt mot hamninloppet ligger Schiecentrale 4B, ett gammalt kraftverk som är omvandlat till en 55 000 kvadratmeter stor ministad. Där finns allt från bostäder, kontor och förskola till gym, mataffär och en filmstudio.

Fasaden på sidan mot land bestod av ett vävt, ganska tunt, nät. Några Radarianer fick svindel uppe på sextonde våningen eftersom det inte fanns något räcke. Dessutom var nätet – med mening – lite maskigt. Arkitekten berättade om hur fasaden förändras under dagen. På morgonen glittrar nätet av dagg och på kvällen är det osynligt – då är det istället fönstren med sina tända lampor som upplevs som fasad. Det stack även ut något som påminde lite om husvagnar, men som visade sig vara lägenheternas förrådsutrymme. Eller extrarum snarare, för i det vi fick kika in i fanns en liten träverkstad. På andra sidan, den mot hamnen, består fasaden av glas.

För de som bor här innebär nätet och glasfasaden att de har utsikt både in mot staden och, som du kan se här ovan, hamnen. Planlösningen är flexibel, så de boende kan själva enkelt skapa den lägenhet de behöver. Lägenheterna har inga traditionella balkonger, utan istället har man gjort nästan hela glasfasaden öppningsbar. På så vis kan alla de rum som ligger mot hamnen omvandlas till ett slags uterum.

Sedan stegade vi vidare mot ArchitectuurMakens cirkulära hemmakontor, ritat, byggt och bebott av arkitekterna själva. Precis som första dagen blev vi betagna av skillnaderna mellan Nederländerna och Sverige. De berättade nämligen om hur de fick sitt bygglov. Först cyklade de runt i jakt på en tomt, och efter att ha hittat en som var drygt fem meter bred och inklämd mellan två hus cyklade de vidare till bygglovskontoret, berättade om sin idé och fick bygglov direkt. Grannarna visste inget förrän de började bygga och gick runt med en modell för att visa hur huset skulle se ut. Grannarna skrattade lite, och önskade dem lycka till med sitt husbygge à 4,65 x 8,8 meter.

På eftermiddagen gick vi den första av flera diy-guidningar. På bilden här ovanför syns en liten bit av Luchtsingel, en 400 meter lång crowdfundad gångbro. På plankorna syns namn på eller meddelande från finansiärerna. Vi spanade också in centralstationen, det nya stadshuset Timmerhuis och Rotterdams kubhus, bland mycket annat. De senare fick oss verkligen att fundera på vad som utgör ett hus. På kvällen åt vi middag på restaurangen The Fat Mermaid som ligger på stranden utanför Haag. Och de allra våghalsigaste av oss tog sig ett sista dopp för säsongen.

Lördag – en lång promenad genom stan

Efter en välbehövlig sovmorgon delade vi på lördagen upp oss i smågrupper för att fortsätta med våra diy-guidningar. Amsterdam har (precis som andra storstäder) massor av spännande arkitektur och landskap att bjuda på, så det var inte helt enkelt att välja bland de tre rutterna bombastiska bon, grön galore och ruff renässans. En valde gjorde vi och häftiga hus och parker såg vi! Här nedanför finns bilder från Artisplein, Funenpark och lekparken i Oosterpark.

Efter lunch tog arkitektguider från Architour vid. Tillsammans med dem åkte vi till Ijburg, Amsterdams största område för bostadsutveckling.

Guiden visar en planritning

Området består av sju konstgjorda öar i Ijmeersjön. Vi fick lära oss om hur man konstruerat öarna, typologier och sociala sammanhang. Dessutom fick vi se objekt ritade av bland andra VMX Architects, Claus en Kaan, Rocha Tombal och Faro.

Dessa bestod bland annat av de flytande husen här ovanför och variationsrika radhus, som minde lite om Vallastaden, eller kanske snarare gav en försmak på hur det kan komma att se ut där när folk hunnit bo in sig lite och ogräset hunnit tränga upp längs trottarkanten. Mäktigt!

Glada radarianer på rad i Elastic perpectives.